• 08642225384
  • شنبه تا پنج شنبه : 9:00 - 17:00
  • info@nabsys.ir

مطالب آموزشی

خدمات ناب

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در بسیاری از نشریات ،مطالعات تحقیقاتی و مطالعات موردی وجود دارد، که  کاربرد موفقیت آمیز تفکر ناب در کسب و کار های مختلف خدماتی را نشان می دهد.اما در مقایسه با وسعت تولید ناب، ادبیات نسبتا اندک در پیاده سازی سرویس ناب موفق باقی مانده است.

بخش های مراقبت های بهداشتی، آموزش و پرورش، بانکداری و امور مالی، خطوط هوایی و بخش دولتی دسته بندی های اصلی که در آن خدمات ناب اجرا شده است می باشد.در بخش مراقبت های بهداشتی ووماک و جونز در کتاب تفکر ناب خود پیشنهاد داد که ناب می تواند در بخش بهداشت و درمان با قرار دادن بیمار در مرکز توجه خدمات اعمال می شود، که آنرا می توان به عنوان گام اولیه برای ایجاد خدمات ناب در این بخش تفسیر کرد. (Womack & Jones, 1996).

 

همه ناکارآمدی از دیدگاه تولید (تعداد خطاها، تاخیر، دوره انتظار، و پروسه های اداری) نیز می تواند در حوزه سلامت یافت شود و می توان با به کار بستن تفکر ناب مورد توجه قرار گیرد

(Collins & Muthusamy, 2007).

بررسی گزارش کیفی در میان سازمان های مراقبت بهداشتی آمریکا نشان می دهد که 13.3 درصد از سازمانها از تکنیک های و ابزار تفکر ناب استفاده می کنند. (Martin, 2007.

علاوه بر این چندین مقاله ، استفاده از خدمات ناب دارای اثرات مثبت بر بهره وری، صرفه جویی در هزینه، زمان انتظار بیمار، مدیریت موقعیت های اضطراری، و ذخیره سازی مواد پزشکی را برجسته کرده است .(f. e. (Jones & Mitchell,2006) or (Lipley, 2008)).

به طور کلی، بزرگترین چالش برای اجرای ناب در بخش بهداشت و درمان این است که همه بازیگران (کادر فنی، پزشکان، پرستاران، نیروهای خدماتی، و مدیران) از مزایای بالقوه که می تواند در صورت به کاربستن اصول و روش ناب در زمینه خود به دست آید آگاه باشند. (Aherne, 2007).

به تازگی یک روش خود ارزیابی استراتژیک شناسایی مناطق بحرانی برای بهبود در بخش مراقبت های بهداشتی ارائه شده است:

 روش ها و ابزاری برای ارزیابی خلاقیت پذیری، قابلیت یادگیری و قابلیت ناب شدن(ILL) در سازمان های مراقبت بهداشتی

(Dahlgaard, Petersen, & Dahlgaard-Park, 2011).

در بخش آموزش و پرورش اصول ناب را می توان در آموزش و یا در فرآیندهای اداری در مدارس و دانشگاه به کار بست. اساسا، در تقریبا همه  نشریات از انتقال  رویکرد TQM به موسسات آموزشی اشاره شده است. برای بهبود مدیریت خدمات به طور کلی، یک پروژه با تمرکز بر ارتباط بین بخشهای دانشگاه در یک دانشگاه هلندی انجام شده است. (Van der Wiele, 1995).

کلز نتیجه می گیرد که زمانی که TQM در مورد یک سازمان آموزشی به اجرا درمی آید برای اجرای ناب نقش رهبران رسمی و غیر رسمی بسیار مهم است (Kells, 1995).

برای ارائه خدمات آموزشی در کمترین هزینه ، تمرکز  در خدمات به مشتریان به عنوان عنصر اساسی بسیار مهم است، چرا که خدمات به مشتریان کلیدی است برای اطمینان از کاهش اتلاف در خدمات ناب (Spanbauer, 1995).

ترجمه پنج اصل ناب و هفت نوع اتلاف در محیط آموزشی دانشگاه با تجزیه و تحلیل هر اصل به مشتریان اصلی در سازمان آموزش عالی ارائه شد: دانش آموزان، کارمندان و جامعه

(Dahlgaard & Ostergaard, 2000)

مطالعات کمی انجام شده به این نتیجه دست یافتند که خدمات ناب در تقریبا تمام انواع موسسات آموزش عالی قابل اجرا می باشد، البته عمدتا در عملیات اداری

(Comm & Mathaisel, 2005).

در نهایت، Emiliani در مطالعه خود اشاره کرده است که فرایندهای آموزشی، هم اداری و هم آموزشی خودشان ، می توانند از طریق استفاده از کایزن، فرایندهایشان را بهبود دهند.

(Emiliani M. L., 2005).

در بانکداری و امور مالی ناب برخی از مطالعات موردی و مقالات مستند در مورد اینکه چگونه موسسات اعتباری و مالی مفهوم ناب را در دفاتر و شعب خود اعمال کردند وجود دارد. (Cocheo, 1995).

محبوب ترین مطالعه در این زمینه توسط سوانک در مورد یک شرکت بیمه آمریکا ، که با تهدید از دست دادن مشتریان و درآمد مواجه بود، انجام شده است. مدیریت این شرکت قادر بود به نوبه خود و با استفاده از اصول تفکر ناب و در نتیجه آن کاهش قابل توجه هزینه نیروی کار و هزینه های ناشی از دوباره کاری کسب و کار خود را به مسیر درست بازگرداند. (Swank, 2003).

برای صنعت هواپیمایی هیچ مطالعات آکادمیک یافت نشد.

 با این حال، برخی از مطالعات موردی عملی در دسترس هستند که بهبود در عملیات خدمات از طریق به کارگیری اصول ناب را نشان می دهد.شرکت ساخت هواپیما منحصرا با سفارشی کردن هواپیماهای خود از طریق به کارگیری اصول ناب ، منجر به بهبود رضایت مشتری و زمان انتظار شدند. (Greenwood, Bradford, & Green,2002).

با توجه به عملیات تعمیر و نگهداری دو پیاده سازی ناب موفق از بخش هواپیمای خطوط هوایی آمریکا و ژاپن وجود دارد که  مدل خدمات را از تویوتا کپی نموده اند.

( (Hutchins, 2006) and (Newton, 2007)).

یکی دیگر از پیاده سازیهای سرویس ناب موفق، بهینه سازی مدیریت فرآیند حمل بار در فرودگاه ایالات متحده از طریق استفاده از روش کایزن ناب می باشد(Reinardt، 2007).

 

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

Location

Share:
امتیاز این آیتم :
0
  • هیچ نظری یافت نشد