• 08642225384
  • شنبه تا پنج شنبه : 9:00 - 17:00
  • info@nabsys.ir

مطالب آموزشی

Previous Next

انبارداری ناب

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در سیستم تولید ناب، شناسایی و حذف اتلا فها در حلقه های جریان تولید، به منزلة رکن اصلی اجرای این سیستم محسوب میگردد. در این سیستم به منظور دستیابی به مزایای رقابتی، از طریق کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت در در فرایند تولید ، از یکسو به عقب برگشته و با زنجیرة تأمین ارتباط تنگاتنگ برقرار می گردد و از سوی دیگر به جلو رفته و با مشتریان پیوند و ارتباط ایجاد می شود.

 

تشريح کامل سيستم ناب در کتاب توليد ناب ( ماشينی که جهان را تغيير داد)، اثر جيم ووماک و دان جونز (1990) تشريح شده است . اين دو سپس در کتاب تفکر ناب خود (1996) پنج اصل کليدی زير را برای تحقق توليد ناب در يک شرکت  تشريح کردند:

1. ارزش را به نحوی تعريف کنيد که مشتری خواهان آن است.

2. جريان ارزش هر محصول را بررسی کنيد و گام‌های اتلاف‌آفرين را شناسايي و حذف کنيد (نزديک به 90% از کل عمليات فعلی را).    

3. در هر کجا که می‌توانيد فرآيندهای ارزش‌آفرين باقيمانده را با استقرار حرکت پيوسته به هم متصل کنيد.

4. در هر کجا که نمی‌توانيد حرکت پيوسته را مستقر کنيد، در بين فرآيندهای دارای حرکت، سيستم کششی را مستقر سازيد.

5. و پس از طی مراحل تعريف ارزش، تجزيه و تحليل جريان ارزش، ايجاد حرکت پيوسته و کشش؛ حرکت به سمت تکامل را با تکرار مراحل قبل ادامه دهيد تا بتوانيد با مراحل توليد و حجم اطلاعات کم‌تر، زمان کم‌تر و هزينه کم‌تر به مشتری خود خدمت کنيد.

مسئولیت انبارداری به صورت سنتی ذخیره سازی محصولات است. با این حال، دامنه و هسته مسئولیت های عملیات انبارداری برای مدیریت سطح بالای موجودی ، مدیریت بارانداز دریافت و ارسال سریع ، خدمات بسته بندی و آماده سازی دقیق و انعطاف پذیر ، و وضعیت ذخیره سازی و راه حل های نگهداری برای همه کالا ها ، تکامل یافته اند.

امروزه بزرگترین چالش مدیران انبار ،  افزایش بهره وری و دقت، کاهش هزینه و موجودی ، در عین حال بهبود رضایت مشتری، که در نهایت به معنی، گردش محصولات  بهینه سازی شده ، سرمایه راکد کمتر و استفاده بهینه از تمام منابع اختصاص داده شده ، می باشد.

در یک محیط زنجیره تامین یکپارچه، که در آن انبارداری به اندازه کافی به عنوان یک فعالیت ارزش نیافرین در نظر گرفته می شود، با به کار بستن اصول ناب می توانیم اطمینان حاصل کنیم که شرکت دارای دید مناسب از انجام فعالیتهای ارزش آفرین در انبار به منظور به دست آوردن یک مزیت رقابتی از طریق  :

  • تحویل کم هزینه و خدمات به موقع به مراکز توزیع، ایستگاههای تولید و / یا نقاط مصرف از طریق بهبود کارایی و بهره وری در عین کاهش هزینه ها، و بهبود کیفیت و دقت در آماده سازی سفارشات. 
  • بهبود کنترل انبار برای جلوگیری از :  اختلالات تولید و یا خدمات  به دلیل عدم وجود مواد، اختلالات آماده سازی مواد به دلیل عدم وجود سیستم دوباره پر کنی مناسب ، از دست دادن فرصت های فروش و خرید های غیر ضروری.
  • بهبود نرخ جریان اطلاعات، میزان قابلیت ردیابی و خدمات بین انبار و بقیه اجزا در زنجیره تامین. 
  • مدیریت افزایش مداوم پیچیدگی بازار با بهبود انعطاف پذیری و نشان دادن  تغییر سازگاری بالا برای پاسخگویی به نوسانات درخواستهای مشتریان به دلیل تغییر فصل، افزایش کانال های فروش جدید، و غیره ...

اتلاف در فرآیندهای انبارداری را می توان شناسایی، طبقه بندی و به حداقل رساند و همچنین  پتانسیل صرفه جویی فوق العاده ای ایجاد کرد. در حالی که در بسیاری از عملیات انبارداری ، فعالیت های چیدمان و آماده سازی ، بیش از 55٪ از هزینه ها را ایجاد می کند، اصول ناب، روش کایزن، و روش های مهندسی را می توان در هر مرحله از عملیات انبارداری  اعمال کرد. راه حل های مناسب ناب می تواند به بهبود کیفیت محصول، کاهش زمان انتظار و کاهش سرمایه در گردش منجر شود.

انواع اتلاف که اغلب در یک انبار شناسایی شده است: .

•حمل و نقل / انتقال: 

حمل و نقل داخلی غیر ضروری که منجر به هزینه اضافه و بهره وری پایین تر مانند ذخیره سازی موجودی پر گردش در پشت انبار.

•موجودی: 

هر گونه فعالیت که منجر به موجودی انباشته شده بیش از حد - و یا کمتر-  از حد مورد نیاز و یا در محل های مختلف که در آن مورد نیاز است قرار داده شده. دید کم یا اطلاعات نادرست بر موجودی های موجود در سیستم مدیریت انبار ، بر آماده سازی سفارشات تاثیر و در نهایت منجر به این می شود که موجودی برای فروش و یا ارسال در دسترس نباشد، در نتیجه باعث افزایش دارایی های راکد در شرکت می گردد.

•حرکت: 

حرکتهای غیر ضروری افراد، مانند راه رفتن، رسیدن یا کشش، با توجه به جانمایی ناکارآمد، عدم ارگونومیک ایستگاه های کاری، برداشتن دستی که برای آماده سازی سفارش شامل بیش از فقط یک بار "لمس کردن" در هر مورد می گردد و مسیرهای برداشتن و حمل بهینه سازی نشده

•انتظار: 

افراد، سیستم ها و تاخیر مواد به علت فرایندهای بدون ارزش افزوده. انتظار برای تامین مجدد ، تایید مواد و یا ارسال ، انتظار برای داده و یا انتظار برای ورود مواد و خدمات صحیح به دلیل برنامه ریزی تامین  ضعیف .

تولید بیش از حد / فعالیت بیش از حد :

 انبارش و تحویل محصولات قبل از نیاز . نگهداری محصولات بسته بندی شده که در مدت کوتاهی بازگشایی خواهد شد.

•عیوب: 

فعالیت هایی که باعث دوباره کاری، عودت یا تنظیمات مجدد می گردد، مانند اشتباهات صدور اسناد انبار، اختلاف موجودی، و یا مواد گم شده، آسیب دیده، ناقص، اشتباه و یا فاقد برچسب .

•فضا:

 استفاده از فضا کمتر از حالت بهینه، مانند بارگیری و پرکردن کمتر و یا بیش از حد ظرفیت تریلر، کانتینرها و یا کارتن، استفاده ناکارآمد از فضای انبار، سیستم قفسه بندی که متناسب با نوع محصول و مسیر مورد انتظار نمی باشد.

 

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

Location

Share:
امتیاز این آیتم :
0
  • هیچ نظری یافت نشد