مفهوم برند

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تعاریف متنوعی از برند ارایه شده است و رویکردهای مختلفی در این تعاریف وجود دارد.برخی از تعاریف از دیدگاه مصرف کننده است،برخی از منظر شرکت و حتی پاره ای دیگر از تعاریف بر حسب هدفی که دنبال میکنند تشریح میشوند.تعاریفی از برند در زیر میباشد:

بوز -آلن و همیلتون برند تجاری را راه میانبری برای برقراری ارتباط با بازار به وسیله داده ها میدانند.

لسلس دی چرناتی پروفسور بازاریابی مدرسه بازرگانی آزاد بریتانیا می گوید:برند تجاری عبارت است از مشارکت فعال در هرگونه ارتباطی،که این ارتباط چه میان مشتری و برند تجاری،کارمند و کارمند،کارمند و مشتری یا کارمند و دیگر ذی نفعان به وجود می آید.

در گذشته یک برند مجموعه ای از یک نام،سمبل یا شکل یا ترکیبی از این عناصر بود که برای شناسایی و تمایز محصولات و خدمات مختلف یک شرکت یا گروهی از شرکت ها از شرکت های رقیب،استفاده میشد. wakasovik, 2009

برند یک نام،عبارت یا اصطلاح،نشانه،علامت،نماد،طرح یا ترکیبی از آنها میباشد که هدف معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه میکنند و به این وسیله آنها را از محصولات شرکتهای رقیب متمایز میسازند.برند به یک محصول یا خدمت ابعادی را می افزاید تا آن محصول یا خدمت از سایرین متمایز گردد(Kotler and keler, 2006 )

نام و نشان تجاری،یک تعهد ایجاد شده بوسیله یک شرکت است تا بوسیله آن از مشتریانش حمایت کند.به عبارت دیگر،نام و نشان تجاری،نشانه هایی از هسته ی محصول به مشتری میدهد و از مشتری و تولید کننده در برابر رقبایی که تلاش دارند محصولاتی مشابه آنها تولید کنند محافظت میکند.از منظر مشتری،نام تجاری میتواند بعنوان مجموعه ای از تجربیاتش تعریف شود که آن در تمامی نقاط ارتباطی فراورده یا شرکت با مشتری ساخته میشوند( Gedsor, 2008 )

بر طبق تحقیق پالامبو و هربیک یک برند وظایف کلیدی زیر را انجام میدهد:

  • شناسایی محصول یا خدمت و اجازه دادن به مشتری برای انتخاب یا رد محصول/خدمت.
  • پیامهایی را به مصرف کنندگان ارایه میدهد
  • یک دارایی قانونی است که مالک میتواند آن را سرمایه گذاری کند و از تجاوز رقبا آن را محافظت کند
  • یک برند مجموعه ای از همه ی ادراکات،افکار و ارتباطات با یک محصول یا خدمت که در ذهن مصرف کننده شکل گرفته است،میباشد.
  • اهمیت نام تجاری در برقراری رابطه عاطفی بین مصرف کننده و محصولات یک شرکت است.
  • کیفیت تنها شرط لازم برای شکل گیری یک برند نیست بلکه یک برند باید شخصیت، هویت، تصویر و علایم خودش را داشته باشد.
  • مدیریت یک نام تجاری به معنی خلق واکنش های عاطفی در مصرف کننده هنگامی که محصولی با نام تجاری خاص مصرف میکند،می باشد( wakasovik, 2009 )

یک برند ماهیت فیزیکی و ادراکی دارد.جنبه فیزیکی برند را میتوان در قفسه سوپرمارکت ها یا در خدمات ارایه شده توسط یک شرکت،یاقت و جنبه ادراکی یک برند را در فضای روانشناختی و در ذهن مصرف کنندگان میتوان جستجو کرد.