تفاوت رسانه اجتماعی با شبکه اجتماعی

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

تفاوت های اساسی بین این دو وجود داد که به شرح زیر می باشد:

  • رسانه اجتماعی راهی برای انتقال اطلاعات به مخاطبین از پیش تعیین شده و گسترده است. در حالی که در شبکه های اجتماعی هدف به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مخاطبانی خاص می باشد.
  • شبکه های اجتماعی سیستمی ساده برای انتشار اطلاعات برای دیگران می باشند اما در رسانه های اجتماعی ارتباط دو طرفه می باشد.
  • در رسانه های اجتماعی ارتباط مستقیم بین افراد خاص وجود ندارد اما در شبکه های اجتماعی ارتباط مستقیم بین شما و کسانی که شما انتخاب کرده اید برقرار می شود و به این ترتیب مکالمات شما غنی تر، هدفمندتر و شخصی تر می شوند (داستانپور، 1393.)
  • رسانه های اجتماعی جایی است که در آن مصرف کنندگان به تعامل و ابراز نظرات خود می پردازند. رسانه های اجتماعی را تجربه کرده است رشد انفجاری ای را در چند سال گذشته، با شناخته شدن با نام هایی خانگی مانند فیس بوک، توییتر، یوتیوب، فلیکر و لینکدین تجربه کرده است (برنف و لی، 2008. )
  • رسانه های اجتماعی پایگاهی برای دهان به دهان آنلاین هستند و منابع جدید اطلاعات آنلاین است و لحظه ای می باشند (مانگولد و فاولدز، 2009 ) می باشد. رسانه های اجتماعی شامل وبلاگ ها، انجمن ها، اتاق های چت، سایت های شبکه های اجتماعی، سایت های به اشتراک گذاری ویدئو و عکس، پورتال جدید به اشتراک گذاری و سایت های رتبه بندی می شود (مانگولد و فاولدز، 2009 ؛ گوپتا و همکاران، 2011 ) این پایگاه های متعدد به مصرف کنندگان اجازه تعامل با یکدیگر )گوپتا و همکاران، 2011 ( و همچنین با شرکت ها و برندها را می دهد (مانگولد و فاولدز، 2009 ؛ هانا و همکاران، 2011 )
  • رسانه های اجتماعی دسترسی و تعامل با دیگران و برندها در مقیاس جهانی را، بر خلاف رسانه های سنتی که با یك جایگزینی بین دسترسی و تعامل مصرف کننده مواجه است، ممکن می کند (هانا و همکاران، 2011 ) رسانه های اجتماعی امکان کنترل تجربیات آنلاین را به مصرف کننده می دهد (هافمن و فودر، 2010.)

رسانه های اجتماعی ابزاری برای کاربران به منظور ایجاد، آغاز، به اشتراک گذاری و توصیه تجربیات (مانگولد و فاولدز، 2009 ) به مخاطبان درگیر (کریمر، 2007 ) می باشد. بنابراین رسانه های اجتماعی منبع توانمندسازی برای مصرف کنندگان از طریق تعامل و پیوند مشتری (برنف و لی، 2008 ) بوده است. این فضا جایی است که مصرف  کنندگان و مشتریان بالقوه یك شرکت به تعامل پرداخته، و بر نحوه تفکر آنان تاثیر می گذارد (فیشر، 2009. )

محتوای ایجاد شده از طریق رسانه های اجتماعی به انتقال یك پیام در مورد محصولات، علامت های تجاری، خدمات، شخصیت، مسائل و توصیه ها می پردازد (مانگولد و فاولدز، 2009 ) در این محیط، از آنجایی که رسانه های اجتماعی خصوصی نیست، شرکت های کنترل مطالب مرتبط با نام تجاری خود را از دست می دهند (مانگولد و فاولدز، 2009 ) استفاده و دیدن از مطالب در رسانه های اجتماعی برای هر کسی امکان پذیر است (فیشر، 2009.)

اهداف رسانه های سنتی ایجاد دانش، آگاهی، یادآوری و خرید می باشد. در حالی که اهداف فراگیر رسانه های اجتماعی ایجاد تجربیات در خصوص توجه و نفوذ است (هانا و همکاران، 2011 ؛ واینبرگ و پهلیوان، 2011 ) این امر از طریق اجازه دادن به کاربران به منظور صحبت، به اشتراک گذاری، همکاری، تعامل و اطلاعات متقاعد کننده بدست می آید (هانا و همکاران، 2011 ) از طریق این اهداف است که کاربران در ایجاد و توزیع محتوای هدفمند، تعاملی و شخصی آزادی دارند (گوپتا و همکاران، 2011 ) محتوای موجود در پایگاه های رسانه های اجتماعی در نتیجه می تواند تاثیر بسیار قوی تری بر روی کاربران نسبت به تلاش های بازاریابی سنتی داشته باشد.

رسانه های اجتماعی از فرمت های چند رسانه ای و پایگا های انتقال و تحویل بهره می گیرند. رسانه های اجتماعی می تواند در اشکال و پایگا های متفاوتی نمایان شود (واینبرگ و پهلیوان، 2011 ) هر پایگاه قواعد تعامل و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارد که چگونگی بهره گیری کاربر با از پایگاه، و در نتیجه جذب افراد مختلف به انواع خاصی از پایگاه های رسانه های اجتماعی را به تصویر می کشد (واینبرگ و پهلیوان، 2011 ، گوپتا و همکاران، 2011 ) به عنوان مثال، توییتر تنها توانایی استفاده از 140 کاراکتر در خدمات خود را به کاربران می دهد (واینبرگ و پهلیوان، 2011.)